Για να μη πούμε το ψωμί ... ψωμάκι
15ο Νηπιαγωγείο Γαλατσίου
Ολοήμερο τμήμα
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
«Για να μη πούμε το ψωμί ? ψωμάκι»
ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ 2008-2009
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ: Γαστεράτου Αικατερίνη
ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ
Το θέμα κρίνεται κατάλληλο για μαθητές του νηπιαγωγείου, παρέχει τη δυνατότητα να εξετασθεί διαθεματικά και να σχεδιαστούν ευχάριστες και δημιουργικές δραστηριότητες.
ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
« Για να μη πούμε το ψωμί ? ψωμάκι»
- ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
Ιανουάριος ? Ιούνιος 2009
- ΣΤΑΔΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
- Ενημέρωση οικογένειας
- Έρευνα και συλλογή υλικού
- Μελέτη και ερμηνεία του υλικού
- Σχεδιασμός δραστηριοτήτων και υλοποίηση τους
- Εξαγωγή συμπερασμάτων
- Παρουσίαση αποτελεσμάτων στη σχολική κοινότητα και την τοπική κοινωνία
- Αξιολόγηση
ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
- Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της υγιεινής διατροφής και να αποκτήσουν σωστές διατροφικές συνήθειες.
- Να μάθουν τις ομάδες των τροφών.
- Να αντιληφθούν την αξία της μεσογειακής διατροφής και ειδικότερα του ελαιόλαδου.
- Να μάθουν την αξία του πρωινού και των κύριων αλλά και των ενδιάμεσων γευμάτων κατά τη διάρκεια της ημέρας.
- Να αντιληφθούν τις βλαβερές συνέπειες της ρύπανσης του περιβάλλοντος.
- Να κατανοήσουν τη σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος μέσα απ? τη επιλογή της σωστής διατροφής.
- Να αντιληφθούν τη σπουδαιότητα των βιολογικών προϊόντων και τη σημασία για το περιβάλλον της βιολογικής καλλιέργειας.
- Να διαμορφώσουν κριτική σκέψη, μέσα απ? τη συζήτηση και δραστηριότητες, απέναντι στις διαφημίσεις.
- Να αποκτήσουν σωστή καταναλωτική συνείδηση και να συνειδητοποιήσουν τις επιπτώσεις του υπερκαταναλωτισμού.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Διαθεματική προσέγγιση
Μέθοδος project
Έρευνα πεδίου
Επισκέψεις
Καθορισμός δραστηριοτήτων με ενεργητική συμμετοχή των μαθητών
ΠΗΓΕΣ
- Βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες, παραμύθια, ίντερνετ, Μ.Μ.Ε., D.V.D και εκπαιδευτικά CD.ROΜ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Γράψαμε και μάθαμε ποιήματα για την υγεία και τα βιολογικά:
ΒΙΟΛΟΓΙΚΑ
Τρώμε βιολογικά
για να είμαστε καλά,
και προσέχουμε τη γη μας
αλλά και τη διατροφή μας.
Τα φάρμακα για τα φυτά
είναι όλα βλαβερά,
την υγεία μας χαλάμε
αν μεταλλαγμένα φάμε.
ΥΓΕΙΑ
Σάντουιτς τρώω με μαρούλι
και κοτόπουλο, ντομάτα
αλλά και τη φασολάδα
και το ψάρι σαν τη γάτα.
Δεν πηγαίνω στο φαστ φουντ
ούτε και σε πιτσαρία
γιατί νοιάζομαι πολύ
για την δική μου την υγεία.
Κι όταν πάω εκδρομή
στη θάλασσα ή στο βουνό
χρησιμοποιώ γυαλί
κι όχι τόνους πλαστικό.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος έγινε η αξιολόγησή του. Πιστεύουμε ότι παρόλο που είχαμε κάποιες δυσκολίες μια και πρώτη φορά αναλαμβάναμε την υλοποίηση περιβαλλοντικού προγράμματος, το αποτέλεσμα ήταν αρκετά ικανοποιητικό. Το θέμα αναπτύχθηκε βιωματικά, τα παιδιά εργάστηκαν ομαδικά, καλλιεργήθηκε η κριτική τους σκέψη, αναπτύχθηκε δημοκρατικός διάλογος. Το σχολείο ανοίχτηκε στην κοινωνία, αφού για τη διερεύνηση των θεμάτων χρειάστηκε η ομάδα να κάνει επισκέψεις και συζητήσεις με ειδικούς. Έτσι το πρόγραμμα λειτούργησε ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα στο σχολείο και στην κοινωνία.
Τα ίδια τα παιδιά έμπαιναν σε μια διαδικασία συνεχούς αξιολόγησης καθώς σχολίαζαν τις πληροφορίες που έφερναν τα ίδια και οι συμμαθητές τους, αλλά και το υλικό των νηπιαγωγών. Κάθε μέρα έρχονταν με νέες ιδέες, έδειχναν και ήταν ενθουσιασμένα με το θέμα, κάτι που το βλέπαμε εμείς αλλά και μας το επισήμαναν και οι γονείς πολλές φορές αυτούς τους μήνες.